Z uwagi na specyficzne warunki, jazda w nocy różni się w znaczący sposób od jazdy w ciągu dnia. W nocy ruch samochodowy jest zazwyczaj bardzo ograniczony, ale jest to pora, w której organizm człowieka potrzebuje wypoczynku, a więc spowalniają się jego reakcje, a oczy są bardziej zmęczone niż w dzień. Drogi i ulice w miastach są przeważnie dobrze oświetlone, ale poza nimi niestety trzeba być przygotowanym na jazdę w ciemności przy włączonych światłach drogowych. Jazda w nocy wymaga od kierowcy szczególnej koncentracji i zwiększonej uwagi na drogach nieoświetlonych oraz przy przejeździe przez małe miasteczka i wsie, gdzie można niestety spotkać jeszcze nieoświetlone pojazdy oraz nietrzeźwych rowerzystów i pieszych. W nocnych warunkach każdy manewr wymijania się z jadącymi z przeciwka pojazdami stwarza niebezpieczeństwo olśnienia kierowcy, a przez to stwarza sytuację niebezpieczną, w czasie której przez kilka sekund nic nie widać. Samochód jednak porusza się w tym czasie i w zależności od szybkości przejeżdża nawet kilkadziesiąt metrów. Aż strach pomyśleć co może zdarzyć się przez ten czas gdy kierowca nic nie widzi!!! Jest jednak metoda przeciw-działania olśnieniu, stosowana z powodzeniem przez wielu kierowców, która polega na skierowaniu wzroku na prawą część jezdni na styku z poboczem, co pozwala na pełne kontrolowanie drogi bez utraty kontroli nad autem, aż do wyminięcia się z jadącym z przeciwnego kierunku pojazdem.
W czasie wyprzedzania lub omijania innych pojazdów nie musimy obawiać się oślepienia, ale za to manewry te trzeba wykonywać przy zachowaniu szczególnej ostrożności, z uwagi na gorszą widoczność w nocnej porze. Możliwość olśnienia w nocy występuje jeszcze w momencie gdy inny kierowca wyprzedza nasz samochód jadąc cały czas na światłach drogowych. Wtedy gdy zostaniemy oświetleni przez tylną szybę, przy odruchowej kontroli sytuacji w lusterku wstecznym, możemy na krótką chwilę przestać dobrze widzieć, co stwarza duże niebezpieczeństwo dla wszystkich w tym momencie. Można jednak zapobiec temu przestawiając lusterko w pozycję do jazdy nocnej jeszcze przed wyjazdem z domu.
W porze nocnej pomiędzy godziną 11.00 a 5.00 rano, na obszarze zabudowanym obowiązuje ograniczenie prędkości do 60 km/godzinę, co przyspiesza przejazd przez ten obszar, jednak nie oznacza automatycznie, że taka dozwolona prędkość będzie zawsze prędkością bezpieczną. Kierowca musi zawsze dostosować prędkość do warunków na drodze, a więc w porze nocnej ograniczyć ją proporcjonalnie do widoczności jaką posiada w danej chwili. A więc im gorzej kierowca widzi, tym wolniej powinien jechać.
W czasie nocnej jazdy trzeba pamiętać nieustannie o konieczności zmiany świateł drogowych na światła mijania w następujących sytuacjach:
- przy wymijaniu się z pojazdami jadącymi z przeciwnego kierunku (kiedy odległość pomiędzy naszym pojazdem a pojazdem jadącym w naszym kierunku zbliża się do ok. 100 metrów),
- przy wymijaniu się z innymi użytkownikami drogi (np. z rowerzystami) lub pieszymi, którzy korzystają z lewej części drogi,
- przy wyprzedzaniu (kiedy odległość pomiędzy naszym pojazdem, a pojazdem wyprzedzanym dochodzi do 100 m.),
- przy wjeżdżaniu na oświetlony obszar zabudowany i na jego terenie (z wyjątkiem ulic niedo-statecznie oświetlonych lub częściowo oświetlonych, kiedy odległości pomiędzy latarniami są większe niż 100 m).
W czasie długich podróży należy częściej niż w dzień korzystać z krótkich postojów (do 15 minut) aby nie ulec nadmiernemu zmęczeniu i nie zasnąć za kierownicą. W czasie tych przerw można się trochę gimnastykować lub przespacerować w okolicy parkingu oraz koniecznie napić się ciepłej kawy lub herbaty, a przy tym warto także zjeść lekki posiłek. Przed długą podróżą warto przygotować sobie kanapki na drogę oraz butelkę wody mineralnej i tabliczkę czekolady, co zabezpieczy nam posiłek w sytuacji braku możliwości zakupu jedzenia po drodze.
UWAGA: W czasie jazdy w zimne noce należy unikać włączania ogrzewania na pełną moc ponieważ sprzyja to usypianiu kierowcy za kierownicą. Najlepiej przy średnim ogrzewaniu uchylić okno na małą szczelinę, co zapewni dostęp świeżego powietrza i umożliwi przejechanie nawet dużych odległości bez poczucia zmęczenia. Równocześnie zalecane jest włączenie radia samochodowego albo prowadzenie konwersacji z pasażerami, co dodatkowo zabezpieczy kierowcę przed zaśnięciem. Nie wolno lekceważyć pierwszych symptomów zapadania w sen za kierownicą, gdy na krótką chwilę zaczynają się zamykać powieki. W takiej sytuacji nie wolno kontynuować jazdy tylko niezwłocznie zjechać na pobocze drogi oraz opuścić pojazd i odpocząć przez co najmniej 15 minut. Gdy zmęczenie nie ustępuje to należy poszukać najbliższego motelu lub zajazdu, w którym będzie można przespać się do rana. Kontynuacja jazdy w warunkach dużego zmęczenia może doprowadzić do poważnego wypadku, więc nie trzeba ryzykować swoim życiem, aby za wszelką cenę dojechać do celu. Bezpieczeństwo jest najważniejsze…
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz