Wyprzedzanie, to jeden z najbardziej niebezpiecznych manewrów, na który składa się wiele czynności absorbujących uwagę kierowcy. Przed przystąpieniem do wyprzedzania należy najpierw ocenić, czy na drodze występują odpowiednie warunki do tego manewru, a więc czy przed samochodem, który będziemy wyprzedzać jest dostatecznie dużo miejsca oraz czy szerokość drogi pozwala na bezpieczne wykonanie wyprzedzania. Następnie należy zasygnalizować kierunkowskazem zamiar wyprzedzania, ocenić w obu lusterkach wstecznych czy nie jesteśmy akurat wyprzedzani przez inny pojazd, a dopiero wtedy należy stopniowo przyspieszyć i zjechać na przeciwny pas ruchu. W momencie zrównania się naszego pojazdu z pojazdem wyprzedzanym trzeba przełączyć kierunkowskaz na prawy i po oddaleniu się od pojazdu wyprzedzanego na bezpieczną odległość wrócić na właściwy pas ruchu. Bardzo istotne jest też aby nigdy nie przystępować do wyprzedzania, jeżeli nie mamy zapewnionej dostatecznej widoczności. Musimy być absolutnie pewni, że w momencie wyprzedzania, kiedy nasz samochód znajdzie się na lewym pasie ruchu, z przeciwnego kierunku nic nie nadjedzie i że zdążymy wykonać bezpiecznie cały manewr. Z uwagi na to, że przez pewien czas pojazd wyprzedzający jedzie pod prąd, to wyprzedzanie wykonuje się z wykorzystaniem pełnej mocy silnika. Przykładowo jadąc na biegu IV z prędkością ok.70 km/godz lepiej przed wyprzedzaniem zmienić bieg na III , nacisnąć maksymalnie pedał gazu ,a dopiero w trakcie wyprzedzania zmienić bieg na wyższy. Samochody posiadające turbosprężarkę dysponują lepszymi osiągami, stąd opisana wyżej procedura postępowania nie jest konieczna, ale dla innych pojazdów polecam taki sposób szybkiego wyprzedzania.
Podczas przystępowania do wyprzedzania samochodów ciężarowych należy pamiętać, że samochód osobowy nie jest widoczny z kabiny przez kierowcę ciężarówki od momentu zrównania się obu pojazdów, aż do momentu gdy przód samochodu osobowego zacznie wysuwać się przed samochód ciężarowy. Kierowcy ciągników siodłowych są w trudnej sytuacji, ponieważ ze swojej kabiny usytuowanej wysoko nad jezdnią, nie są w stanie zlokalizować samochodu osobowego, który przystąpił do wyprzedzania ( szczególnie gdy ten rozpoczął manewr prawym pasem na drodze jednokierunkowej). W lusterkach wstecznych widać co prawda, że ktoś rozpoczął wyprzedzanie, ale po chwili samochód który wyprzedza znika z pola widzenia na pewien czas. Każdy kierowca powinien mieć pełną świadomość takiego niebezpieczeństwa aby nie zostać staranowany przez dużo większy pojazd którego kierowca nie ma czasami pojęcia, że jest właśnie wyprzedzany.
Najbardziej niebezpiecznym rodzajem wyprzedzania jest wyprzedzanie kolumny pojazdów, która zazwyczaj składa się z kilku lub kilkunastu pojazdów jadących mniej więcej z podobną prędkością. W takim przypadku jeżeli już zdecydowaliśmy o wyprzedzaniu, to należy ten manewr wykonywać tylko wtedy gdy odcinek drogi jaki widać jest odpowiednio długi do bezpiecznego wykonania tego manewru, a dodatkowo nie ma przed nami żadnych skrzyżowań zakrętów i niewidocznych fragmentów drogi. W trakcie wyprzedzania trzeba jednak zachować maksymalną koncentrację i przewidywać potencjalne zagrożenia. Często już w trakcie wyprzedzania dochodzi do zaskakujących sytuacji, gdy z bocznej drogi wyjeżdża nagle jakiś pojazd prosto pod nasz samochód, albo inny kierowca z kolumny pojazdów nagle zdecyduje się na zmianę pasa w ostatnim momencie. W takich przypadkach trzeba reagować natychmiast wybierając najlepszy wariant postępowania. W zależności od sytuacji należy wtedy albo od razu przerwać wyprzedzanie i wrócić na swój pas ruchu wybierając lukę między pojazdami w kolumnie albo jeśli szerokość jezdni jest odpowiednia, kontynuować wyprzedzanie ze szczególną ostrożnością. W każdym przypadku należy być przygotowanym na awaryjne hamowanie.
UWAGA ! Należy bezwzględnie pamiętać aby nigdy nie wyprzedzać na zakazie wyprzedzania oraz na niewidocznych odcinkach dróg i przed ostrymi zakrętami oznakowanymi znakami ostrzegawczymi.
Zabronione jest także wyprzedzanie pojazdów z prawej strony przed wierzchołkami wzniesień.
Bezwzględny zakaz wyprzedzania obowiązuje również na skrzyżowaniach, przejściach dla pieszych oraz przejazdach dla rowerów i bezpośrednio przed nimi, a także na przejazdach kolejowych i w tunelach. Wyjątek stanowi możliwość wyprzedzania na skrzyżowaniach o ruchu okrężnym o co najmniej dwóch pasach ruchu oraz na skrzyżowaniach o ruchu kierowanym przez policję albo z sygnalizacją świetlną. W konkluzji należy zauważyć, że niebezpieczne wyprzedzanie jest przyczyną bardzo poważnych wypadków drogowych wskutek czego ogromna większość osób jest poszkodowana lub ginie na miejscu wypadku. Po przekroczeniu granicy bezpiecznej szybkości ryzyko wypadku wzrasta już niewspółmiernie do umiejętności oceny ryzyka przez kierowcę i jego zdolności szybkiego reagowania na nieprzewidziane sytuacje. Ryzykowne wyprzedzanie jest niestety coraz bardziej powszechne na naszych drogach ale przy ciągle wzrastającym ruchu drogowym często kończy się bardzo przykro dla samego kierowcy i jego pasażerów.
Bezwzględny zakaz wyprzedzania obowiązuje również na skrzyżowaniach, przejściach dla pieszych oraz przejazdach dla rowerów i bezpośrednio przed nimi, a także na przejazdach kolejowych i w tunelach. Wyjątek stanowi możliwość wyprzedzania na skrzyżowaniach o ruchu okrężnym o co najmniej dwóch pasach ruchu oraz na skrzyżowaniach o ruchu kierowanym przez policję albo z sygnalizacją świetlną. W konkluzji należy zauważyć, że niebezpieczne wyprzedzanie jest przyczyną bardzo poważnych wypadków drogowych wskutek czego ogromna większość osób jest poszkodowana lub ginie na miejscu wypadku. Po przekroczeniu granicy bezpiecznej szybkości ryzyko wypadku wzrasta już niewspółmiernie do umiejętności oceny ryzyka przez kierowcę i jego zdolności szybkiego reagowania na nieprzewidziane sytuacje. Ryzykowne wyprzedzanie jest niestety coraz bardziej powszechne na naszych drogach ale przy ciągle wzrastającym ruchu drogowym często kończy się bardzo przykro dla samego kierowcy i jego pasażerów.
Aby nauczyć się bezpiecznie wyprzedzać, należy przyjąć prostą ale skuteczną zasadę:
” Jeżeli nie mam pewności czy zdążę wyprzedzić – to nie wyprzedzam!”
Proszę pamiętać, że lepiej przejechać jeszcze nawet kilka kilometrów za jakimś wolniej poruszającym się pojazdem, aniżeli narazić siebie i innych na poważne niebezpieczeństwo. Proszę też pamiętać, że w ruchu miejskim nie da się zaoszczędzić zbyt wiele czasu, a szybka jazda polegająca na wyprzedzaniu kolejnych pojazdów między skrzyżowaniami nigdy nie przyniesie nam znaczących oszczędności z uwagi na konieczność zatrzymywania się przed następnymi skrzyżowaniami. Dynamicznie jeżdżący kierowca może zaoszczędzić jednak kilka minut przy przejeździe przez miasto ale przy tym o ile więcej musi zużyć paliwa, nie mówiąc już o zdenerwowaniu innych kierowców i niebezpieczeństwie jakie niesie za sobą ten styl jazdy. W warunkach wzmożonego ruchu każda zmiana pasa ruchu, to przecież ryzyko wystąpienia kolizji z innymi pojazdami, a w końcu nie wszyscy to wirtuozi kierownicy. A więc więcej rozwagi i ostrożności na drodze, aby wszyscy kierowcy mogli bezpiecznie dojechać do celu, czego życzę zawsze wszystkim kierującym, którzy szanują innych użytkowników dróg i cenią sobie bezpieczeństwo.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz