niedziela, 1 maja 2011

Bezpieczne pokonywanie zakrętów i wpływ opon na zachowanie się pojazdu na drodze

  Umiejętność pokonywania zakrętów polega zawsze na ocenie czy łuk zakrętu jest ostry czy łagodny oraz na odpowiednim dostosowaniu prędkości pojazdu i rodzaju biegu, na którym pojazd powinien „wychodzić” z tego zakrętu.
      Ze względu na to, że kierowca o niewielkim doświadczeniu będzie miał trudności z odpowiednią oceną  warto zwrócić uwagę na następujące zasady postępowania:
-  przed każdym zakrętem oznakowanym znakiem ostrzegawczym trzeba bezwzględnie zmniejszyć prędkość i zredukować bieg na niższy,
- na zakrętach oraz bezpośrednio przed nimi absolutnie nie wolno zwiększać prędkości pojazdu,          
- na łukach dróg i zakrętach nie wolno gwałtownie hamować, ani zmieniać biegów,
- im bardziej kręta droga i im ostrzejsze są zakręty – tym większa ostrożność kierowcy i większe ograniczenie prędkości,
- im jest gorsza i im bardziej jest nierówna  nawierzchnia drogi, tym wolniej trzeba pokonywać zakręty,      
- im trudniejsze są warunki atmosferyczne, tym delikatniej obracamy kierownicą aby nie zerwać przyczepności i łagodniej ruszamy zwiększając stopniowo prędkość.
     W trudnych warunkach kierowca powinien zawsze stosować zasadę szczególnej ostrożności czyli zwiększyć uwagę i dostosować prędkość do warunków i sytuacji na drodze, a hamowanie wykonywać z odpowiednim wyprzedzeniem (tzn. dużo wcześniej niż przy suchej nawierzchni).
     Należy tutaj podkreślić, że nieprzestrzeganie tych podstawowych zasad wiąże się najczęściej  z  zagrożeniem wypadnięcia pojazdu poza łuk drogi albo co gorsza ze zjechaniem na przeciwny pas ruchu i możliwością czołowego zderzenia z innym pojazdem.
    Trzeba ponadto pamiętać, że bezpieczeństwo jazdy  zależy w dużej mierze od  przyczepności kół która  z kolei zależy od stanu i rodzaju nawierzchni drogi. Przyczepność kół pojazdu do nawierzchni zmniejsza się wtedy, gdy w zimie jezdnia jest mokra, zaśnieżona lub zlodowaciała, a w lecie zanieczyszczona np. piaskiem lub ziemią. Jesienią dużym zagrożeniem są gnijące liście, które tworzą bardzo śliską warstwę na jezdni, przez co można wpaść w poślizg w trakcie hamowania, pokonywania zakrętu lub gwałtownego omijania przeszkody na drodze. 
      W takich przypadkach, gdy  przyczepność kół do podłoża intensywnie maleje, to droga hamowania drastycznie wydłuża się a szanse uniknięcia kolizji są tym mniejsze im pojazd ma wyższą prędkość.       
      A więc im jest gorsza pogoda, tym większą ostrożność należy zachować, co wiąże się bezpośrednio z koniecznością ograniczenia prędkości pojazdu.
     Każdy kierowca, któremu zależy na bezpieczeństwie jazdy, powinien także brać pod uwagę stan techniczny swojego pojazdu, a w szczególności stan opon. W warunkach naszego kraju, w sezonie wiosenno-letnim i wczesnojesiennym (od marca do końca października) powinno się stosować opony letnie, a w sezonie jesienno – zimowym, (już wtedy, gdy temperatura powietrza spada poniżej +5oC) obowiązkowo opony zimowe. Jest to związane z postępem technologicznym, który dokonał się w ostatnich latach w przemyśle oponiarskim, bowiem producenci opon nauczyli się wytwarzać opony o odmiennym składzie mieszanki i różnym bieżniku dla różnych temperatur eksploatacji. Dzięki temu specjalnie dobrana mieszanka elastycznej gumy stosowana jest w oponach zimowych, a mieszanki twardej gumy (bardziej odpornej na wysokie temperatury) w oponach letnich. Ponadto opony zimowe mają głęboki bieżnik (o dużej ilości rowków poprzecznych) idealny na jazdę po śniegu, natomiast opony letnie mają najczęściej kilka rowków wzdłużnych, zapewniających lepsze prowadzenie kierunkowe pojazdu.
        W handlu dostępne są także opony wielosezonowe, lecz nie dorównują one właściwościami oponom na konkretny sezon, gdyż w zimie są zbyt sztywne i wydłużają drogę hamowania, a w lecie zbyt intensywnie zużywają się.
        Każde opony jednak ścierają się w miarę ich eksploatacji i w końcu po kilku latach należy wymienić je na nowe. Opony należy obowiązkowo wymienić, kiedy wysokość bieżnika wynosi 1,6 mm (najlepiej jednocześnie na wszystkich kołach). Jeśli większemu zużyciu uległy opony przednie na półosiach napędowych, to można je wymienić na nowe wcześniej niż tylne. Należy koniecznie pamiętać aby typ i bieżnik opony były takie same jak w oponach starych. Trzeba bezwzględnie unikać jazdy na różnych oponach o innym bieżniku, z powodu różnicy przyczepności po lewej i po prawej stronie pojazdu, co często może doprowadzić do niekontrolowanego poślizgu na mokrej lub śliskiej drodze.

Brak komentarzy: