poniedziałek, 12 grudnia 2011

Sygnalizowanie manewrów

Sygnalizowanie manewrów             
Wszyscy kierowcy zgodnie z przepisami, zobowiązani są do sygnalizowania zamiaru wykonania każdego manewru związanego ze zmianą kierunku jazdy. Sygnalizowanie poprzez włączenie kierunkowskazu powinno odbywać się przed wykonaniem manewru i na tyle wcześnie, aby w  sposób jednoznaczny można było ostrzec innych uczestników ruchu drogowego o naszych zamiarach.
Obowiązek włączenia kierunkowskazu występuje najczęściej w następujących sytuacjach:
- przy włączaniu się do ruchu, przy omijaniu pojazdów osób oraz innych przeszkód na drodze, przy wyprzedzaniu, przy parkowaniu, przy zjeździe z ronda na którym nie ma sygnalizacji świetlnej, przy zmianie kierunku na każdym skrzyżowaniu, przy zawracaniu, przy wyjeździe z drogi nieutwardzonej na drogą utwardzoną, przy zmianie pasów na drodze jednokierunkowej o co najmniej dwóch pasach ruchu, a także przy wyjeździe z posesji, miejsc parkingowych, stacji paliwowych, zajazdów, moteli i hoteli, dróg wewnętrznych, obiektów handlowych, stref zamieszkania oraz w sytuacji gdy mamy zamiar zatrzymać pojazd. W przypadku rozwidlenia się jednego pasa na dwa pasy ruchu należy zawsze sygnalizować kierunkowskazem, którym pasem będziemy dalej jechać.
Wiele wątpliwości i kontrowersji u kierowców wzbudza sygnalizowanie kierunku jazdy na kilku pasmowych skrzyżowaniach o ruchu okrężnym oraz przełączanie kierunkowskazów na tak zwanych „agrafkach”. Aby zrozumieć jak bezpiecznie i zgodnie z przepisami pokonywać takie skrzyżowania, to należy zapamiętać kilka następujących zasad postępowania. Jeżeli zamierzamy przez rondo przejechać na wprost lub skręcić w prawo, to trzeba przed dojazdem do ronda zająć prawy skrajny pas ruchu, natomiast jeżeli chcemy skręcić w lewo albo zawrócić, to koniecznie zajmujemy zawczasu pas lewy. Zasada ta dotyczy wszystkich typów skrzyżowań o ruchu okrężnym. Przed wjazdem na rondo bez sygnalizacji świetlnej nie trzeba włączać kierunkowskazu gdy mamy zamiar skręcać w lewo lub zawracać (chociaż nie ma takiego zakazu, a sygnalizowanie jednak polepsza bezpieczeństwo pieszych) natomiast obowiązkowo należy go włączyć przed opuszczeniem ronda, na wysokości ¾ jego obwodu, jednocześnie zmieniając pas na zewnętrzny (przy prawej krawędzi). Na rondzie z sygnalizacją świetlną o kilku pasach ruchu, należy wjechać na skrzyżowanie z włączonym lewym kierunkowskazem – jeżeli zamierzamy skręcać w lewo lub zawracać, a po wykonaniu tego manewru opuścić rondo już bez sygnalizowania. I tu jeszcze trzeba rozróżnić ronda gdzie istnieją dwa pasy do skrętu, od rond z jednym takim pasem. Pomimo pewnego podobieństwa w sygnalizowaniu jednak istnieją różnice w zajmowaniu pasa. Otóż pojedynczy pas pozwala na zajmowanie dowolnego pasa przy skręcie lub zawracaniu, bez konieczności ustępowania pierwszeństwa innym pojazdom. W takim przypadku skręt czy zawracanie odbywają się bezkolizyjnie. Natomiast gdy istnieją dwa pasy do skrętu, to pojazd który zajmuje prawy pas do skrętu przed rondem musi zająć prawy skrajny pas w trakcie wykonywania skrętu. Pojazd zajmujący lewy pas przed wjazdem na rondo musi jednak skręcić na drugi pas od prawej krawędzi, aby nie zajechać drogi pojazdowi z prawej strony. Osobiście nie polecam zmiany pasa z lewego na prawy w trakcie skrętu (chociaż nie jest to zabronione), ponieważ pogarsza się wtedy widoczność w lusterkach wstecznych i  można doprowadzić do kolizji z pojazdem posiadającym pierwszeństwo. Zawracanie na takim rondzie nie powinno już być trudne, gdyż przy pierwszym skręcie zajmuje się najczęściej lewy skrajny pas, a drugi skręt wykonuje się już do prawego krawężnika. Gdy droga dolotowa do ronda z prawej strony ma dwa pasy do skrętu, wtedy należy wykonać pierwszy skręt na drugi pas od prawej krawędzi, a następnie opuścić rondo skręcając w lewo na skrajny pas prawy przy krawędzi jezdni (pamiętając o sygnalizowaniu skrętu lewym kierunkowskazem).                                                                                                                                      
            Na rondach turbinowych (kiedy na środku ronda od lewej strony dochodzą nowe pasy ruchu) należy przy skręcie w lewo wjechać z włączonym kierunkowskazem na nowy pas, a w dalszej kolejności zająć skrajny pas prawy nie wyłączając lewego kierunkowskazu. Przy tym skręcie można śmiało przejeżdżać przez kolejne pasy aż do pasa docelowego bez zmiany kierunkowskazu. Po zajęciu pasa do zjazdu należy już wyłączyć kierunkowskaz i opuścić skrzyżowanie.


 Rys.1  Zawracanie
Rys.2  Skręt
 Rys. 3  Jazda na wprost

Przejazd przez skrzyżowanie określane jako tzw. „agrafki” nastręcza wiele kłopotów i budzi wiele wątpliwości związanych z sygnalizowaniem kierunku jazdy. Warto dla przypomnienia przeanalizować jazdę na wprost, skręt i zawracanie na takim skrzyżowaniu aby kierowcy zajmowali właściwe pasy ruchu i nie sygnalizowali jazdy „pod prąd” oraz polepszali bezpieczeństwo jazdy.
A więc przy jeździe na wprost, jeszcze przed skrzyżowaniem należy zająć lewą część jezdni i włączyć prawy kierunkowskaz, a następnie wjechać na skrzyżowanie zajmując najdalszy pas (obok wysepki środkowej). Po zajęciu tego pasa trzeba przełączyć kierunkowskaz na lewy i skręcając, zająć prawy pas przy krawężniku. Teraz nie wyłączając lewego kierunkowskazu, zjechać na prawą część jezdni po drugiej stronie skrzyżowania i pamiętając o ponownym sygnalizowaniu skrętu w prawo opuścić skrzyżowanie prawym pasem.
Zbyt wczesne sygnalizowanie zmiany kierunku jazdy (kiedy włącza się lewy kierunkowskaz, a skręca się w prawo) jest oczywistym błędem wielu kierowców. Brak sygnalizowania momentu opuszczania skrzyżowania lub zmiany pasów ruchu bez należytego upewnienia się o bezpieczeństwie, są przyczyną wymuszenia pierwszeństwa i niepotrzebnych kolizji na takich skrzyżowaniach.
Przy jeździe w lewo, przejazd przez skrzyżowanie powtarza się bez zmian do momentu zajęcia prawej części jezdni po drugiej stronie, a następnie już bez zmiany kierunkowskazu opuszcza się „agrafkę” na wprost.
Zawracanie natomiast polega na wjeździe z prawym kierunkowskazem w prawo na najdalszy pas przełączenia go na lewy po zajęciu tego pasa, wykonaniu skrętu na lewą część przełączki i zajęciu lewej części jezdni po drugiej stronie skrzyżowania. Następnie kolejny skręt należy wykonać na prawą część przełączki z lewym kierunkowskazem i po zajęciu prawego skrajnego pasa, opuścić skrzyżowanie z kierunkowskazem prawym.                                                                                                                                                              
Rys. 4 Skręt w lewo i zawracanie na tzw. agrafce


Brak komentarzy: