Umiejętność zmniejszania prędkości pojazdu poprzez redukcję biegów, to bodaj jedna z najważniejszych umiejętności kierowcy która polepsza skuteczność hamowania, poprawia kontrolę nad pojazdem oraz zwiększa bezpieczeństwo manewrów dzięki dobraniu właściwej prędkości i wyborze odpowiedniego biegu do konkretnego profilu zakrętu.
W warunkach ruchu miejskiego mamy do przejechania wiele skrzyżowań i jesteśmy zmuszeni wielokrotnie zmieniać kierunek jazdy, więc taka umiejętność jest dla każdego kierowcy wprost bezcenna. Umiejętność ta powinna być dobrze opanowana przez każdego kierowcę, który ma ambicję aby prowadzić bezpiecznie i w pełni kontrolować tor jazdy przy optymalnym wykorzystaniu mocy silnika swojego pojazdu. Zdolność ta wyćwiczona jest do perfekcji przez wszystkich rajdowców oraz kierowców wyścigowych, którzy doskonale wiedzą na jakim biegu i z jaką prędkością mogą pokonać konkretny zakręt.
Redukcję biegów przeprowadzamy wtedy, gdy z różnych przyczyn musimy zmniejszyć prędkość pojazdu bez konieczności zatrzymania się. Czynność tę rozpoczynamy od lekkiego przyhamowania, następnie wciśnięcia pedału sprzęgła (bez zwolnienia nacisku na pedał hamulca), zmianie biegu do niższego oraz stopniowego zwolnienia sprzęgła (w końcowej fazie redukcji) z równoczesnym zdjęciem nogi z pedału hamulca.
Trzeba pamiętać żeby zawsze delikatnie puszczać pedał sprzęgła, a następnie stopniowo rozpędzać samochód, co zapewni bezpieczną i płynną kontynuację jazdy przy pełnym wykorzystaniu momentu obrotowego i mocy silnika. Przy każdorazowej zmianie biegów należy mieć na uwadze by pedał sprzęgła był naciśnięty całkowicie (aż do podłogi) aby nie dopuścić do uszkodzenia synchronizatorów w skrzyni biegów Prawidłowa zmiana biegów powinna być przeprowadzona bez zgrzytów i bez użycia siły.
Warto też pamiętać o precyzyjnej zmianie biegów i redukowaniu ich najlepiej o jeden poziom w dół – (np. z biegu 4 do 3 lub z 3 do 2), ponieważ redukowanie o kilka poziomów może wpłynąć niekorzystnie na trwałość skrzyni biegów albo spowodować jej uszkodzenie przy nieumiejętnej zmianie.
Przy pokonywaniu serii zakrętów (tzw. serpentyn) co zdarza się najczęściej na obszarach górskich, mamy do czynienia z ostrymi zakrętami dochodzącymi nawet do 180 stopni naprzemiennie w obu kierunkach. Biorąc pod uwagę zachowanie bezpieczeństwa jazdy trzeba przeanalizować osobno zjazd w dół serpentynami, a osobno technikę jazdy w górę.
Przy ostrych zjazdach serpentynami w dół, jedną z najważniejszych zasad jest niedopuszczenie do nadmiernego rozpędzenia samochodu i dostosowanie prędkości do profilu zakrętu. Ograniczenie prędkości osiągamy poprzez równoczesne hamowanie silnikiem i hamulcem zasadniczym. W praktyce przed każdym ostrym zakrętem należy zredukować prędkość do drugiego biegu, hamując jednocześnie z wyczuciem aby nie dopuścić do zablokowania kół, ani do wjechania w zakręt ze zbyt dużą prędkością a następnie na samym zakręcie należy jechać bez przyspieszania i bez ingerencji hamulca. Dopiero po pokonaniu zakrętu można rozpędzić samochód wykorzystując kolejne wyższe biegi, aż pojazd znajdzie się przed kolejnym zakrętem i będzie trzeba zredukować prędkość, powtarzając opisane już czynności.
Przy stromych podjazdach na ostrych zakrętach należy tak wykorzystywać moc silnika pojazdu aby ograniczyć do minimum zmianę biegów. Jeżeli silnik pojazdu po wyjściu z zakrętu łatwo przyspiesza, to wtedy można bez problemu zmienić bieg na wyższy, ale jeżeli silnik tylko utrzymuje obroty lub zwalnia to oznacza że trzeba kontynuować jazdę na tym samym biegu, aż wzniesienie zrobi się łagodniejsze lub zredukować bieg na niższy. Im zakręt jest bardziej ostry, tym bardziej ograniczamy prędkość pojazdu i korzystamy z niższych biegów (podobnie jak przy zjazdach z góry).
Uwaga : W żadnym wypadku nie należy redukować biegów na zakrętach z następujących powodów: Po pierwsze, na zakręcie potrzebna jest współpraca obu rąk do naprzemiennego obracania kierownicą a po drugie przy zbyt szybkiej zmianie biegu i puszczeniu sprzęgła można doprowadzić do poślizgu kół napędowych, co zwykle kończy się uderzeniem w barierę ochronną lub zjechaniem do rowu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz