Parkowanie, to zazwyczaj taki manewr, który dostarcza młodemu kierowcy sporo kłopotu niezależnie od tego czy trzeba wjechać pomiędzy inne samochody zaparkowane równolegle, czy też prostopadle do krawężnika. Wielu kierowców pomimo zdobycia niezbędnego doświadczenia „za kółkiem” przez pierwsze lata, ciągle zmaga się z problemami przy parkowaniu pojazdu, stosując metodę prób i błędów, która prowadzi w końcu do sukcesu.
Ale może warto skorzystać ze sprawdzonych metod, które są zawsze niezawodne, z uwagi na swoją powtarzalność.
Zachodzi pytanie; jak więc skutecznie pomóc młodym i niedoświadczonym kierowcom aby skrócić do minimum czas potrzebny do nauczenia się tych manewrów?
Otóż na podstawie swojego doświadczenia za kierownicą, a także metod stosowanych przeze mnie w trakcie nauki jazdy, wypracowana została niezawodna metoda parkowania która jest łatwa do przyswojenia nawet dla niewprawnych kierowców.
Uwaga: Najważniejsza zasada, której należy bezwzględnie przestrzegać przy każdego rodzaju parkowaniu polega na utrzymywaniu jednakowych obrotów silnika w granicach ok. 1500 obr/min i stopniowym zwalnianiu pedału sprzęgła oraz wolnej jeździe aż do końcowego zatrzymania. W trakcie wykonywania manewru (przy parkowaniu prostopadle do jezdni) należy przez cały czas kontrolować tor jazdy naszego pojazdu w taki sposób aby odległość od zaparkowanych pojazdów była jednakowa po obu stronach.
Trzeba zawsze pamiętać, że przy parkowaniu prędkość jazdy musi być minimalna - co osiągamy poprzez stopniowe zwalnianie i naciskanie pedału sprzęgła.
Nie powinno się nigdy zwalniać sprzęgła do końca, ani też nadmiernie dodawać gazu przy minimalnie puszczonym pedale sprzęgła. W pierwszym przypadku samochód może zbyt szybko ruszyć i uderzyć w inne pojazdy, a w drugim można doprowadzić do przypalenia się tarcz ciernych w sprzęgle co prowadzi do znacznego skrócenia jego czasu eksploatacji.
Parkowanie równoległe – polega na ocenie i wyborze odpowiedniego miejsca do postoju dla naszego pojazdu, a następnie wykonaniu manewru parkowania przodem lub tyłem oraz zatrzymaniu samochodu równolegle do krawężnika z zachowaniem odpowiednich odległości od parkujących pojazdów. Do parkowania równoległego tyłem potrzeba mniej miejsca niż do parkowania przodem, co daje kierowcy możliwość wyboru najlepszego miejsca. Przystępując do parkowania przodem przy prawej krawędzi jezdni, należy podjechać naszym samochodem równolegle do pierwszego z pojazdów między którymi zamierzamy zaparkować, (zachowując odległość około 60-80 cm). a następnie wyprzedzić linię jego zderzaka aż do wysokości prawego lusterka bocznego naszego pojazdu. W tym momencie należy wykonać ostry skręt kierownicą w prawo (aż do oporu) i następnie jechać jak najbliżej krawędzi jezdni, odkręcając stopniowo kierownicę w lewo oraz zatrzymać pojazd tuż przed zderzakiem drugiego pojazdu.
Teraz należy włączyć wsteczny bieg i ruszając z minimalną prędkością odkręcić kierownicę maksymalnie w prawo. Cały czas trzeba kontrolować sytuację w lusterkach wstecznych lub oglądając się za siebie, aby w momencie przybliżenia się tylnego koła do krawężnika odkręcić kołem kierownicy maksymalnie w lewo. Samochód powinien dojechać jeszcze przednim kołem do krawędzi jezdni i zatrzymać się. W razie potrzeby, (kiedy jest zbyt mało miejsca) należy powtórzyć opisane czynności, aż do ostatecznego ustawienia pojazdu tuż przy krawężniku.
Parkowanie równoległe tyłem rozpoczyna się od ustawienia naszego pojazdu równolegle do samochodu zaparkowanego za wnęką postojową w ten sposób, aby tylne zderzaki obu pojazdów znalazły się na jednej linii. Teraz należy zasygnalizować kierunkowskazem zamiar parkowania oraz rozpocząć cofanie z jednoczesnym skrętem kierownicy „do oporu” aż do momentu, gdy nasz pojazd ustawi się pod kątem 45 stopni względem krawędzi jezdni. Teraz kontynuując jazdę należy odkręcić koło kierownicy w przeciwną stronę „do oporu” i dojechać do końca wnęki tak, aby przednie koła zatrzymały się jak najbliżej krawężnika. W tym momencie należy jeszcze tylko podjechać do przodu pamiętając o równoczesnym skręceniu kół w kierunku do jazdy na wprost i ustawieniu pojazdu równolegle do krawężnika w jednakowej odległości od obu zaparkowanych pojazdów. Trzeba pamiętać, że im dłuższy jest przód naszego pojazdu tym później musimy rozpoczynać skręt przed wjazdem do wnęki, aby nie zahaczyć o lewą tylną część zaparkowanego pojazdu. (Fot.1, 2 i 3)
Fot.1 - faza pierwsza ustawienie równoległe
(tylne koła pojazdów na jednej linii)
Fot.3. Faza trzecia -
(ustawienie końcowe przy krawędzi jezdni)

Taki system parkowania zdaje z powodzeniem egzamin przy nauczaniu techniki jazdy dla uczących się jeździć przyszłych kierowców, ale z pewnością nadaje się dla każdego kto ma pewne kłopoty z ustawieniem samochodu w ciasnych miejscach parkingowych.
Życzę sukcesów w parkowaniu, Charles
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz