Parkowanie prostopadłe - można wykonywać przodem lub tyłem w prawą lub lewą stronę, w zależności od ilości miejsca na parkingu.
Parkowanie prostopadłe przodem w prawo polega na podjechaniu pojazdem równolegle do krawędzi jezdni, na wysokość pierwszego z zaparkowanych pojazdów ( tak aby lusterko z prawej strony naszego samochodu ustawiło się na wysokości lewego tylnego światła zespolonego samochodu zaparkowanego), a następnie na maksymalnym skręceniu kół w prawo i dojechaniu do końca wnęki parkingowej. W trakcie manewru trzeba zwracać uwagę na to aby pojazd ustawiał się centralnie pośrodku wnęki parkingowej w taki sposób, żeby pasażerowie mogli go opuścić bez przeszkód po obu stronach. Parkowanie wykonuje się z minimalną prędkością i na „pół sprzęgle” co oznacza że nigdy nie należy zwalniać pedału sprzęgła do samego końca. Istotne jest także, aby obroty silnika nie były zbyt duże i nie przekraczały1,5 tys./min. na płaskim terenie. Im bardziej stromy wjazd na parking, tym do ruszania konieczne są wyższe obroty silnika.(Fot. 1, 2 i 3)
Parkowanie prostopadłe przodem w lewo wykonuje się identycznie, zwracając uwagę na wyrównanie lewego lusterka do linii prawego boku pierwszego zaparkowanego pojazdu oraz ustawiając pojazd we wnęce przy minimalnej prędkości. Przy parkowaniu należy zawsze pamiętać o sygnalizowaniu kierunkowskazem zamiaru wykonania tego manewru oraz o dokładnym upewnieniu się czy można bezpiecznie wykonać ten manewr.
Fot.1 Parkowanie przodem w prawo, (faza pierwsza)
Fot.2 Parkowanie przodem (faza druga).
Fot.3 Parkowanie przodem (faza trzecia)
Parkowanie prostopadłe tyłem w prawo rozpoczyna się od zatrzymania naszego pojazdu na linii bocznej drugiego samochodu w ten sposób, aby tylne koło było ustawione na wysokości lewego boku lub tylnego światła zespolonego. W dalszej kolejności należy zasygnalizować kierunkowskazem zamiar parkowania, włączyć wsteczny bieg i skręcając kierownicę maksymalnie w prawo powoli ruszać ( na „pół sprzęgle”) przy minimalnych obrotach silnika. Kiedy tył naszego samochodu znajdzie się już we wnęce, należy odkręcić kierownicę w lewo do jazdy na wprost i wolno dojechać do końca wnęki. Wykonując opisane tu manewry, należy pamiętać o ciągłej obserwacji toru jazdy naszego pojazdu (w lewym i prawym bocznym lusterku) i aktywnym korygowaniu jego równoległego ustawienia względem zaparkowanych już pojazdów, aż do końcowego zatrzymania.
Poniżej przykład prawidłowego parkowania pojazdu (w 3 etapach) pomiędzy samochodami już zaparkowanymi. (Fot 4,5 i 6)
Fot.4 Faza pierwsza (ustawienie tyłu pojazdu na wysokości boku auta zaparkowanego)
Fot.5 Faza druga (wjazd do wnęki z maksymalnie skręconymi kołami)
Fot.6 Faza trzecia (ustawienie równoległe w momencie prostowania kół)
Parkowanie ukośne – w prawo lub w lewo wykonuje się podobnie jak parkowanie prostopadłe poprzez ustawienie pojazdu na linii wzroku przebiegającej od prawego lub lewego lusterka bocznego do wewnętrznego światła zespolonego pierwszego z zaparkowanych pojazdów oraz powolnym ruszeniu z równoczesnym skręceniem kół pod kątem ok. 45 stopni.
W trakcie wykonywania manewru trzeba zwracać uwagę na centralne ustawienie samochodu pomiędzy pojazdami zaparkowanymi, a także o sygnalizowaniu zamiaru parkowania.
Życzę sukcesów, Charles
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz